BİREYSEL KÖRLÜKTEN TOPLUMSAL KÖRLÜĞE GEÇİŞİMİZDE ; ''ÖZGÜRLÜK '' VE ''MASUMİYET'' SEMBOLLERİMİZİ ARAMA GİRİŞİMLERİMİZ ÜZERİNE.
Aranızda
en özgür olanların bile, özgürlüklerini bir boyunduruk ve bir kelepçe gibi
taktıklarını gördüm.
Ve
yüreğim içimde kanıyordu;
Çünkü
ancak özgürlüğü arama arzusu bile senin için bir koşum haline geldiğinde ve
özgürlükten bir amaç ve tatmin olarak bahsetmeyi bıraktığında özgür
olabilirsin.
HALİL CİBRAN
Yeni
bir yılın ilk günlerinde yayımlayacağım blog yazımın ilk satırlarını yazarken,
elbette İki Bin Yirmi Dört yılı henüz bitmemiş, yılın son ayının ikinci yarısını
yaşıyor, on beş Aralık’ta oluşan Dolunay etkilerini üzerimizde hissettiğimiz
günler içinde yuvarlanıyor olacağız.
İkizler burcu 23 derecesindeki Dolunay, ‘’gerilim
hattındaki sigortaları attıracak, bizi tahammülsüz yapacak enerjileri açığa
çıkaracak, madalyonun öteki yüzünü de bize gösterecek’’ gibi etkilerle geri
dönüşü olmayan her alanda daralma, yeni yapılanma sağlayacak fırsatları da
beraberinde taşıyacak, yanılsamalar içinde yol bulmaya çalıştığımız bir dönem
içinde olacakmışız, konunun uzmanlarına göre.
Geçen yılın, içinde ilk kez bir önermemin de bulunduğu
son yazısını bloğumda okuyan değerli okuyuculardan çok geri dönüş, tebrik
aldım. Önermemi beğendiklerini ve yazılarımı uzunca bulduklarını ancak bunun
yanında da, duygu derinliği ve hassasiyet bulunduğunu bir solukta
okunabildiğini söyleyen dostlarım da yok değil.
Blog açıp yazılarımı yayımlamaya başladığımdan bu
yana, yazılarımda gittikçe artan derinliği, özgünlüğü, tarzımın farklılığını
gören ve bana bizzat ileten değerli okuyucularıma çok teşekkür ederim.
**
Bu
yazımda da yine, insanoğlunun yüz yıllardır peşinde koştuğu içinde bulunmak istediği
masumiyet ve özgürlük temalarıyla ilgili satırlar olsun istiyorum.
‘’Ne
kadar az bilirsen o kadar iyi uyursun’’ Der Gorki,
İzahını
Sartre yapar; ‘’Uyursan gece biter,
uyuyamazsan sen.’’
Son
noktayı Freud koyar; ‘’ Çok uyumak kaçmaktır,
uyuyamamaksa yakalanmak.’’
Az bilmek! Az bilince geceyi rahat ve derin uyuyarak
geçirmek, kendini bitirmek yerine, kimseye yakalanmadan, uyuyarak dünyadan
kaçmak kimler içindir?
Bu Dünyaca ünlü üç Filozof da bize ‘’cahil kalın,
bırakın Dünya istediği gibi dönsün, değiştirebileceğiniz hiçbir şey yok.’’
Demek mi istiyorlar?
Bunlar üzerinde düşünürken;
İnsan, zayıflığı nedeniyle değiştiremeyeceği tüm
şeyler bağlamında, kendi özgürlük ve masumiyetini sonuna kadar içinde taşımayı
ve bunu nereden öğreneceğini nasıl bilecek?
Sorusunu sormadan edemiyorum.
Biz kendi özümüze bağlı şekilde yükselirken,
dallarımızı çevredeki doğa varlıklarının da yaşama ihtiyacı olduğunu gözeterek
yönlendirme becerimize mi özgürlük adını vereceğiz?
Ve böylece masumiyetimizi de omuzlarımıza yüklenmiş mi
olacağız?
Görüp, bilerek, anlayarak, farkında olarak insan nasıl
susar ve gece nasıl uyur?
Bu özgünlükleri, farklılıkları kazanmak için hangi
yollardan geçmeli?
Çekilecekse hangi acılar çekilmeli ve sonunda mutlak
özgürlük ve masumiyet yıldızlarını alnımıza mühürleyecek gerçekten sağlam
tartan bir hakkaniyet terazisi var mı?
Bu terazinin başında kim bulunur?
Biz birer birey olarak tanıdığımız bir insan için kısa
bir süreçte, ‘’bu iyi bir insandır.’’ Ya da, ‘’Bu insan çok kötüdür.’’ Değerlendirmesini yapabilir miyiz?
Çok sordum farkındayım.
Ama daha sorulacak o kadar çok soru var ki;
Yan yana dikilmiş iki fidanın dallarını birbirine
kendi özlerine ve konumlarına uyumlanarak yukarıya doğru yükselmelerine ‘’özgürlük
budur’’ diyebilir miyiz?
İç özgürlüğümüzün devletin konusu olup olmayacağı,
olursa kontrolcü, totaliter rejimlerle karşı karşıya olduğumuzu anlamamız
gerektiğini,
Devlet denilen olgunun, insanlarının başkalarına karşı
güvenliğini muhafaza etmek ve kendi hayatlarında nasıl yaşayacaklarını öğretmek
olmadığını nasıl anlatacağız insanlara?
Bunu anlatmayı deneyen insanlar oldu mu? Bunu nasıl
yaptılar?
Kendi araştırmama göre geçmişte, örneğin resim yoluyla
bu farkındalığı bize vermeye çalışan ressamlar olduğunu fark ettim.
Sanat tarihiyle az da olsa ilgilenen birisi olarak,
hayretle gördüm ki, gerçekten de bir resim yaparak ve adından kendi ölümünden
sonra yıllarca söz ettirebilen, ne yazık ki, vefatından sonra ünlenmiş
ressamlar bulunuyor.
İşte insanoğlu bu muhteşem ve mesaj veren resimleri
anlamaya çalışırken – anladığını söylemiyorum henüz - nasıl olacak da kendi içinde bilmezmiş,
anlamazmış gibi yapacak, susacak ve akşam başını yastığına koyduğunda mışıl mışıl
uyuyacak?
**
Flaman ressam, Pieter Brueghel, ( 1525 – 9 Eylül 1569
Brüksel Belçika.) 43 Yaşında tamamladığı
‘’Körün
Kıssası’’ ya da ‘’Körlerin Yürüyüşü’’ (Parabel
Van de Blinden) isimli resminde;
( Museoe Gallerie Nazionale di Capodimonte, Naples
İtalya. Tarihi resim. Alegorik, Kuzey Rönesansı, Zamklı Boya, Tuval.)
Bir Pazar günü kiliseye ibadete gelen
insanlardan yardım toplamak için bir araya gelmiş altı görme engellinin,
birbirlerini kaybetmemek için ellerinde tuttukları sopalarla bağlanarak
ilerleyişlerini, en öndeki körün önündeki çukura düşüşünü ve ardından
diğerlerinin de bu çukura düşmeye yönlendiğini gösteren resimde;
Hollanda'nın Brabant bölgesindeki düzlükteki
talihsiz toplu düşüşü görüyoruz.
Grubun en önündeki kişi, müzik çalarken
geride kalanlar insanlardan sadaka dileniyorlar.
Bu resmi fiziksel körlükten toplumsal
körlüğe geçiş, kör bir liderin kendi toplumunu nasıl bir çukura
sürükleyebileceğinin göstergesi olarak gören eleştirmenler de var.
Ayrıca son dönemde Hristiyanlığın düşüşü
olarak değerlendirenler de.
Bize bu hikayeyi düşündüren ressamın ta
kendisi.
Çünkü en öndeki figür düşünce elindeki
müzik aletini de düşürüyor ve arka plandaki kilise oldukça dikkat çekici.
Perspektif açısından daha geri planda ve
daha küçük resmedilmesi gerekirken, kilisenin konumu tam olarak bakış açımız
içerisinde.
Körler grubuna bakarken kiliseyi de
görebiliyoruz. Ayrıca kilise, önden düşen körlerle henüz düşmemiş diğer körler
arasına çizilmiş.
Acaba bu bize diğer körlerin kurtulabilme
umudunu mu ifade ediyor?
Ve arka planda ağaçlar, yeşillikler,
tepeler ve evler birbirleri içine geçerek resmedilirken, kilisenin sınırları
hepsinden ayrılıyor, üstelik hiç hayal bile etmeyeceğimiz dikkat çekici
grilikte.
Brueghel'in bu tablosu, düşüşün gidişatını
tasvir etme girişimini temsil ediyor. İnsanları soldan sağa doğru izlediğimizde
hemen hemen benzer sopaları tutarak birlikte ilerlediklerini ve belirsizliğin
yavaş yavaş dehşete/korkuya dönüştüğünü görüyoruz.
En önde bulunan kişi çukura düşüp
yuvarlanmış, hemen arkasındaki onun üzerine düşmek üzere ama görünüşe bakılırsa
bu durum geride kalanları pek etkilememiş. Ressamımız burada müthiş bir ivmeyi
resmetmiş.
Resim, bu açıdan alegorik resim özelliği
taşıyor.
Peki nedir bu? Bir öykü, bir düşünce, bir
davranış ya da kavramın figüratif bir simge halinde betimlendiği bir resim
türüdür alegorik resim.
Alegorik resimde çoğunlukla soyut
kavramlar kişileştirilerek doğada olmayan bir biçimde sunulurlar.
Ayrıca tablo aynı zamanda tarihi resmin de
tüm özelliklerini taşıdığı için o kategoriye de girebilir.
O dönemlerde popüler olan kalvinist
öğretiye göre, körlük bir tür cezaydı: Tanrının bu ızdıraba çarptırdığı
kişilerin, çeşitli nedenlerden dolayı bu durumu hak ettiğine inanılırdı.
Resimde birbirini takip ederek ilerleyen grup, önlerindeki çukura doğru
gitmekte olduklarından habersizdir.
Çok fazla detaya girerek okuyucuyu sıkmak
istemiyorum ama dikkat çekmek istediğim, resmin ikinci ve yakın plan görselinde
değerli ressamımız, diğer bazı mesaj vermek isteyen ressamlar gibi bize çok net
ve dikkatli bakılmadıkça görülemeyecek saflığın ve çekilen acılardan sonra
gelebilecek müjdenin ve belki de kurtuluşun simgesini yerleştirmiş.
Bunu tüm okuyucularımdan dikkatle bakıp
görmelerini rica ediyorum.
Düşmekte olan körün hemen yakınına
yerleştirilmiş bir sembol.
Nedir o görebiliyor musunuz?
Tüm resmin özetini bir sembolle izah
edebilmek ve onu yaptığı resmin en görülmeyecek yerine, biraz da karanlık
kısmına yerleştirmek çok büyük ustalık olsa gerek.
Biz, yani izleyici resmin geneline
baktığında az sonra olacakları görebiliyoruz. İkinci figür hatta belki üçüncü
figür tökezleyerek, grubun başında yürüyen ve çoktan çukura düşen adamın
üzerine düşüp resmin ve manzaranın bütün sakinliğini bozacaklar.
Bunu aklımızla anlayabiliyor ve
görebiliyoruz.
Çukurun üst tarafında, düşmekte olan körün
hemen yakınında görülen zambak ise, genelde saflığın ve çekilen acıdan sonra
gelen müjdenin hatta kurtuluşun simgesi olarak değerlendiriliyor.
Ancak Brueghel'in resimde bu zambakla
körlerin kurtuluşunu ima edip etmediğine dair kesin bir şey söylenemiyor.
Siz ne düşündünüz?
**
İzninizle size yine saflığın ve özgürlüğün
ifadesi olarak gösterebileceğim, anlatabileceğim ikinci bir resimden daha söz
edeyim.
Wincent Willem Van Gogh; (30 Mart
1853 – 29 Temmuz 1890 Zundert, Hollanda.
Sanat Tarihinin en tanınmış ve en etkili
şahsiyetlerinden biridir. On yıl içerisinde aralarında 860 yağlı boya tablonun
da yer aldığı 2100 kadar resim ce çizim çalışması üretti.
1888’de psikolojik rahatsızlıklarının
iyiden iyiye arttığı biliniyor. Kendi rızasıyla Arles yakınlarındaki St. Paul
Akıl hastanesine yatırıldı.
O dönemde kardeşi Theo tarafından kendisine Gustave Dor’e’nin bir gravürü incelemesi için gönderildi.
Bu gravürde Dor’e, bir hapishane
avlusunun yüksek duvarları içinde kalan dar avluda, sıralanmış ve dönerek volta
atan mahkumları göstermişti.
Gogh, bu gravürü kendine has ve başka bir
görüş tarzı ile ruhundaki fırtınaları ve içsel çatışmaları yansıtarak yeniden
resmetti.
1890 yılında, resmedilen bu eserde, gri
tuğlalarla çevrili dar bir avluda dönen mahkumların her biri, hayatın tekdüze
döngüsü ve insan ruhunun derinliklerindeki çaresizlik hissini somutlaştırıyor.
Tablo adı:
‘’Tutuklular Çemberi.’’ ( Die Runde der Gefangenen )
( The Prisoners Round) ( Prisoners Exercising )
80x64 cm ebadındaki Tuval üzerine yağlı
boya tablo, Moskova’daki Puşkin Müzesi’nde sergileniyor.
Bu tabloya baktığınızda Ünlü ressamın intiharından önceki iç sıkıntısına sizi ortak ettiğini görüyorsunuz.
Mavi yeşil tonlarının hakim olduğu
resimde, yüksek duvarlar içindeki hapishane avlusunda dönen mahkumları
görüyoruz.
Kendisini bu mahkumların tam ortasında
şapka takmamış tek adam ve
Sıkışıp kaldığı kısır döngünün ortasında
her şeyin farkında olan ama hiçbir şeyi değiştiremeyen biri olarak çizmiş.
Bunların yanında hepimizi hayrete
düşürecek şekilde, sizden de ricam resmin üst taraflarında dikkatle
incelendiğinde, uçan iki beyaz kelebek konulmuş.
Bu iki kelebek, Van Gogh’un ‘’Bahar’’
isimli tablosunda da resmedilmiş ancak Tutuklular Çemberindeki kelebekleri
uzaklaşırken görüyoruz.
Mahkumlarla aynı yerde olan ve giderek
uzaklaşan kelebekleri masumiyetin yitirilmesi olarak yorumlayabilir miyiz?
Van Gogh bu tabloyu yaptıktan kısa bir
süre sonra hayatına son veriyor.
Şu anda Dünyanın en ünlü ressamlarından biri
olarak bilinse de, hayatı boyunca sadece bir tablosu satıldı.
İntihar ettiğinde 37 yaşındaydı ve
Tutuklular Çemberi tablosunda da 37 adam bulunuyor.
Sizce 37 adamın, kelebeklerin ve bir şeyler anlatmak ister gibi tablonun tam ortasında bize bakan adamın anlamı neydi?
Bir
gün ölüm bizi başka bir yıldıza götürecek. ( Vincent Van Gogh.)
Bizim de bireyler olarak, yaşamımızın
belli bir döneminde bizi bir yerlere çekip götüren savuran ve tekrar geri
gönderen yaşam serüvenimizde,
Acaba bizi anlatan bir sembol düşünmemiz,
bunu anlatmamız istenseydi, düşündüğümüz
bu sembolü hayalimizde kendi eserimiz olan tablomuzun – oturup gerçek bir tablo
yaratın demiyorum – hangi noktasına koyardık acaba?
Demek istiyorum ki, belirlediğiniz
özgürlük ve masumiyet sembolünüzü önce hayali tuvaliniz üzerindeki kendi
tercihinize göre seçilmiş ölçüler, renkler, resmi yapma tekniği ile hayalinizde
oluşturduğunuz kendi tablonuzun neresine, neden koyardınız?
Özgürlüğümüz ve iç saflığımız ile
masumiyetimiz adına dünyada bulunan ve canlı olan hangi çiçeği, böceği,
hayvanı, ağacı değerli ya da değersiz ama mutlak özgürlük ve masumiyet ifadesi
olan ve nefes alan neyi seçerdik tablomuzun bir köşesine koymak için?
Neyi seçerdiniz?
**
Bu satırları okuyan, okuyamayan tüm insanların
ve insanlığın eksiksiz tamamının,
İki Bin Yirmi Beş Yılının,
Yılımızın;
Hayatlarındaki, hayatımızdaki en güzel,
özgürlük ve masumiyetimizi ifade etmesi adına en parlak, en doğru sembolü
bulmanıza yardımcı olmasını dilerken,
Alın yazılarınızın rüzgarın getirdiği
çöplerle değil, altın harflerle yazılmış olmasını dilerim.
Saygılarımla.
ÖZDENER GÜLERYÜZ.
Öncelikle: "Cahil kalın, bırakın Dünya istediği gibi dönsün, değiştirebileceğiniz bir şey yok" görüşlerini ortaya atan filozofların düşüncelerine kesinlikle katılmıyorum.
YanıtlaSilNeden mi?
Buna en güzel örnek olarak Türk Milletini bataklıktan kurtaran Yüce Atatürk'ün Muhteşem dehasında görüyoruz.
Cahiliye devrinden aşamalı olarak kültür toplumlarına geçilmiştir. Ancak aydın veya yarı aydınlanmış toplumların cahiliye devrine dönüşleri zordur.
Gerçi yaşadığımız çağda yarı aydınlanmış toplumlardan cahiliye toplumuna geçişlerde oluyor. Örnek İran ve son olarak ta Afganistan. Tabii ki bu durum sadece cahil kalmayı isteyen, sözde şeriat devleti olduklarını iddia eden ay Q sü düşük toplumlara özel bir durum olsa gerek.
Günümüzden 455 yıl önce ölmüş Rönesans'ın ressamlarından Flaman (Hollandalı) Pieter Brueghel eserinde ortaçağın zulmünden günü gelince kurtulacaklarının mesajını çok güzel vermiştir.
Tabii ki ortaçağ karanlığında zulüm altında yaşayan Avrupa nın bütün toplumlarında Rönesans ve Reforum hareketleri başladıktan sonra; Hristiyanlık dininde de reforum hareketlerini başlatan Marten Luther orta çağın Almanyasında Protestanlık mezhebini kurduktan sonra Gerek Almanya ve gerekse diğer Avrupa ülkelerinde hızla aydınlanan toplumlar kademe kademe kültür toplumlarına geçiş yapmışlardır.
Fakat ne yazık ki Avrupa toplumlarının günümüzden 500 yıl gibi bir zaman önce başlattıkları Rönesans ve Reforum hareketlerinin üzerinden uzun bir zaman geçmiş olmasına rağmen İslamiyet te reform hareketi olmamıştır, veya oldurulmamıştır.
Bu sebepten dolayıdır ki İslam ülkeleri uzay çağında medeni toplumlardan çok geri kalmıştır.
Makalenizi diğerlerinde de olduğu gibi zevkle okudum. Daha çok detaya da girebilirdim, fakat uzun olunca da konu başka yönlere doğru da geçebiliyor. Bu sebeple bu kez yorumu biraz kısa yaptım.
Yeni yıla girdiğimiz bu günlerde size ve bütün Aile efradınıza sağlıklı yaşam içinde ve güzel işler ile dolu bir yıl diliyorum.
Selam ve sevgilerimle.
Murat Severcan.
Murat bey kardeşim; Detaylı güzel yorumunuz her zamanki gibi mutlu etti beni. Çok teşekkürler. Bu yazımda öz olarak içimizde bir yerlerde insanlar olarak, tüm insanlık olarak hayat şartlarımız ne olursa olsun, Özgürlük ve Masumiyet olgularını taşıyor olduğumuzu vurgulamaktı. Sanat tarihine baktığımızda da çok değerli Rönesans sanatçıları ve bazı diğer görsel sanatlarda sanatçıların gizliden gizliye mutlaka bir mesaja meyilli olduklarını görmekte olduğumuz gerçeğiydi. Tekrar teşekkürler.
Sil